Thursday 24 July 2014

Kouluun!

Noniin nyt se alkoi, nimittain koulu. Taalla koulu on ennemminkin paikka, jossa ollaan paivat ja mennaan kotiin kolmen jalkeen. Tuntuu oudolta suomen koulun jalkeen istua tunnilla, jossa oppilaat puhuvat kaikessa rauhassa keskenaan, eika opettaja ole huomauttanut, kuin muutaman kerran. Ensimmainen paiva koulussa meni, kun meille kerrottiin asioita ja tutustuttiin paikkoihin. Toisena paivana paastiin kahdelle oikealle tunnille ja se oli todella erilaista. Taalla on monia aineita, joita suomen lukiossa ei edes ole, kuten mechanical engineering. Ensimmaisella tunnilla minun piti katsoa kuvasta tarvittavat tiedot ja tehda samanlainen tyhjalle paperille. Ei ole niin helppoa kuin kuvittelisi. Heittoa mallin ja oman paperin valilla saa olla 1mm ja kulmissa 1 aste. Kun paperi lappu on mennyt hyvaksytysti lapi, pitaa siirtya tekemaan sama metallilla, mutta heittoa saa olla vain 0.5 mm ja kulmissa 0.5astetta.

Ensimmaiset paivat meni kuiten ihan hyvin, tutustuin muihin vaihto-oppilaisiin. Suurin osa saksalaisia, joka on hieman hairitsevaa, koska suurin osa heista puhu keskenaan saksaa. Olen tahan mennessa tutustunut ruotsalaiseen, saksalaisiin, italialaisiin, kiinalaisiin ja joihinkin paikalllisiin. Kuten moni tietaa en ole mikaan vahva englannissa, joka on vahan ollut esteena. Paikallisiin on paljon vaikeampi tutustua, kuin muihin vaihtareihin. Ensimmaiset kolme paivaa olin suurimmaksi osaksi vaihtari porukoissa. Tanaan, neljantena paivana en kuitenkaan jaksanut kuunnella saksalaisia, joten paatin, etta menen joittenkin paikallisten luokse ja puhun sen mita osaan. Kylla siina saatiin puhuttua jonkun verran ja taas tuli muutama uusi tuttu lisaa. Eikohan tasta koulusta ihan hyvaa tule, ei mitaan paineita voi vaan keskittya tutustumaan ihmisiin ja oppia kielta.

Koulun jalkeen otettu kuva
 Ensimmainen liikunta tunti oli ehka suurin yllatys kaikista! Olin ottanut liikunta varusteet mukaan, mutta mita meilla onkaan.. shakkia ja pokeria. What!!?? Minulle sitten selvisi, etta keskiviikko tunnilla pelataan shakkia ja pokeria, on kahta erillaista liikuntaa toisessa liikunnassa on laskettelua ja enemmankin oikeita lajeja, toisessa shakkia ja pallopeleja. En kuitenkaan paassyt ensimmaiselle lautailu tunneille, koska minun laukut eivat ole vielakaan tulleet, vaikka olen ollut taalla kohta 2 viikkoa. Tassa hiukan tan hetken asioita!
Wanakan  jarvi. 

Jos joku ihmettelee miksi minulla ei ole a eika o, se johtuu siita, etta olen vaihtanut tietokoneen englanniksi.

No comments:

Post a Comment